Glasramen Sint-Servatiuskapel Berg-Heide
In het noorden van de parochie Berg, gemeente Kampenhout, ligt de wijk Heide. In het begin van de jaren zestig van vorige eeuw is daar met veel enthousiasme een kapel gebouwd. De financiële middelen om die kapel te bouwen kwamen van de parochianen van Berg en Berg-Heide, verzameld tijdens Vlaamse kermissen en mosselfeesten. De kapel werd ingewijd op 18 juni 1963. De kapel bezat een aantal historisch belangrijke voorwerpen, origineel afkomstig van de oude kerk van Berg-Lelle. Zo is er een klok die van 1570 dateert, en gegoten is door Van De Geyn. Een oud houten beeld van Sint-Servatius dateert van de jaren 1500. In 1992 werden er zeven prachtige glasramen geplaatst. De foto's zijn verderop te bekijken.
Door gebrek aan priesters en het kleine aantal kapelbezoekers zijn de erediensten in de kapel naar het einde van de jaren negentig vorige eeuw gestopt. Dat leidde stilaan maar onherroepelijk tot een langzaam verval van de kapel. Deze situatie was onhoudbaar, en met instemming van het bisdom heeft de parochie de kapel verkocht in het jaar 2003.
Alle waardevolle voorwerpen werden uit de kapel verwijderd en overgebracht naar de kerk van Berg. Ook de glasramen werden verwijderd. In afwachting van een nieuwe plaatsing in de kerk worden ze zorgvuldig bewaard door kunstsmid Patrick De Schutter. Hierna volgt de tekst die alle uitleg bevat over de glasramen.
Klik op de foto voor een vergroting.
Klik hier om de foto's allemaal onder elkaar in groot formaat te zien.
Een diashow met alle foto's in groot formaat vind je hier.
Op 17 mei 1992, zondag nà Sint-Servaas, werden de nieuwe brandglasramen in deze kapel ingezegend door E.H. Paul GAUCHEZ, pastoor-deken te Berg, in aanwezigheid van de Heer Paul WILMOTS, Meester Brandglasschilder.
De vier ramen aan de linkerzijde zijn gekomposeerd in een kleurenspel van koude naar warme kleuren, nl. van groenen over blauwen en violetten naar roden. De ramen zijn met elkaar verbonden door een horizontaal ritme, dat opbloeit naar het altaar toe. Dit ritme moet men zien als een regenboog, zodat ondanks het feit dat de hoofdtoon verschilt van raam tot raam, toch in elk raam de zes hoofdkleuren in kleinere toetsen zijn terug te vinden. Symbolisch speelt deze artistieke boog een rol, als verbinding tussen inkom en altaar, van aarde naar hemel, van het natuurlijke naar het bovennatuurlijke.
De ramen aan de rechterzijde zijn gekomposeerd in functie van het Sint-Servaasraam, dat uiteraard figuratief en herkenbaar moet zijn. Het eerste raam rechts in groene tonen is de tegenhanger van het derde raam aan de linkerzijde.
Het Sint-Servatiusraam zit vol symboliek : de donkere huiskleur wijst naar zijn vermoedelijke afkomst uit het oosten, waarschijnlijk uit Armenië. Servatius was Bisschop van Tongeren en eerste apostel van de Nederlanden. De engel die hem de mijter opzet is een symbool van zijn hemelse zending : de sleutel in zijn hand verwijst naar zijn patroonschap van Maastricht, stad die hij door zijn gebeden spaarde van verwoesting door de Hunnen, en naar de sleutel die hij kreeg van Petrus ; de draak onder zijn voeten is het symbool van het overwonnen arianisme of het onderdrukken van het heidendom ; onder zijn staf ontsprong een bron tijdens zijn predikaties in Maastricht.
De kompositie van het raam aan het altaar moet de 'Schepping van het Licht' suggereren, met zonnige gelen, gebroken witten, en wit-gelen : het licht dat breekt door de duisternis. "LICHT", het ontastbaar fenomeen dat de wereld om ons heen zichtbaar maakt. Het licht is het symbool van goedheid, inzicht en schoonheid, en vormt hierdoor het kernbegrip van ons geloof. Zo wordt in de eerste regels van het Oude Testament in het boek Genesis gezegd : "God sprak : daar zij licht ; en er was licht !".
De volgende foto's zijn genomen enige maanden voor de verkoop van de kapel. Ze geven een indruk van de toestand buiten en binnen.